site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
न्हु पुखु पुल्हाम : कि टोपी ? 

जसले उनीसँग संगत गर्न पाएको छ, उसैलाई थाहा छ उनलाई कुनै उपमा, उपाधि र विद्को टोपी पहिराउनु गिज्याउनुजस्तै हो  । समकालीन नेपाली वास्तुकलाका प्रयोगार्थी, शोधार्थी, विद्यार्थीले कि त्यस तीर्थको पानी खाएको छ, नभए त्यही तीर्थको पानीले स्नान गरेको छ । सुदर्शनराज तिवारी नामक तीर्थले रानीपोखरीको जीर्णोद्धारमा अग्रसरता देखाएपछि आत्मा कतै छ भने सर्वाधिक खुसी प्रताप मल्लको आत्मा भयो होला । नेपाल खाल्डोको पानी व्यवस्थापनका बृहस्पति हुन् ती तीर्थ ।

उनी खरो बोल्छन्, मिहीन र गहन अध्ययन गरेका छन् । केही अनुयायीका आँखामा बाघ हुन् उनी, तपस्या र ज्ञानले खारिएका बूढा जब आफ्ना चेलाचपेटासहित संरक्षणको दुन्दुभी बजाएर निस्किए, बडेबडे ‘जनसेवक’ले ‘म्याउँ’ गरे ।  तिनै तीर्थले एकबाजी मीठो ज्ञान धारा बाँडे – संस्कृति उध्र्वगामी हुन्छ । कुनै नयाँ प्रयोग समाजको उपल्लोले सुरु गर्छ, सर्दैसर्दै समाजको तल्लो समूहमा आउँछ, ‘ल्याटरल डिस्ट्रिब्युसन’ हुन्छ र जमेर बस्छ । यो उनले मौलिक नेपाली आवासीय वास्तुकलाको प्रसङ्गमा भनेका थिए । जिकिर उनको बोधगम्य किन थियो भने नेपाली वास्तुकलामा आफ्नो भनेर गर्व गर्न लायक नेपाः वास्तुकला अहिले आएर लोपोन्मुख अवस्थामा पुगिसकेको छ । त्यसका कारक धेरै हुन सक्छन् । तर, प्रमुख कारण तत्कालीन सत्तासीन महाराजहरुको हेय भाव प्रमुख हो । 

इतिहास पढ्ने हो भने पृथ्वीनारायण शाहका नातिसम्मले पनि येनकेन नेपाः वास्तुकलाको प्रयोग गरेको देखिन्छ । भीमसेन थापाको पालोमा धरहरामार्फत् सुरुभएको हाम्रो मौलिक वास्तुकला उपरको बलात्कार राणा कालमा र पछि राजा महेन्द्रको नारायणहिटी निर्माणमा चर्कोरुपमा गरिएको र मरणान्त पारिएकै हो । वीरेन्द्र अन्तर्राष्ट्रिय सम्मेलन केन्द्रको लाजलाग्दो रुपपछि हाम्रो मौलिक वास्तुकलाले अन्तिम सास फेरेको हो । तथ्य त्यही हो, ज्ञानी गुरु तिवारीले भने झैँ जब श्री ५ वा श्री ३ ले कलकत्ते शैलीका दर्बार, महल, भवन बनाए, उनका कारिन्दाले त्यही सिको गरे । कारिन्दामार्फत त्यो समाजको तल्लो समुदायमा आइपुग्यो र सबैले त्यही सिको गरे । मौलिक वास्तुकलाको निधन भयो । 

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

सामान्यतया, अहिलेको काठमाडांै महानगरपालिकाका मेयर र उनका अनुचरहरु वैचारिक हिसाबले सम्पदा, संस्कृति वा मौलिकतासँग करैबलै हिमचिम गर्नेजस्ता देखिन्छन् ।  किन म यो लेख्दैछु भने मैले मेयर निर्वाचित हुनासाथ उनले सगुन लिएको फोटो देखेको थिएँ जहाँ ‘सलिचा र ऐला’को साटो भ्याट ६९ को बोतल थियो । उसैमाथि इतिहासका भन्ते र वर्तमानका बाँडा मेयरलाई न्हू पुखुमा द्रव्य नजर आएको सायद जातिगत हिसाबले नै वास्तुशिल्पी ‘स्थापित’को साथ भएर होला ।

रानीपोखरीको संरक्षण गर्नुपर्छ भनेर सामाजिक सञ्जालमा बहस चल्दै गर्दा ‘केही पुरातनपन्थीको रोढ्याइँ’ देख्ने र लेख्ने स्वनामधन्य ‘प्रगतिशील इन्जिनियर’ पनि हिजो जोडतोडले मेयर जिताउ अभियानमा किशोर थापालाई सराप्दै गरेका भेटिन्थे । विम्बमा लेख्ने हो भने कुप्रीआमाका गालाका मुजा छोप्न किरिम पाउडर घस्नुपर्छ भन्दै छन् विद्यासुन्दर र अर्बौं खर्चेर लाखौं कमाउने सपना देख्दैछन् ।  सम्पदा चेत द्रव्यचेतभन्दा फितलो देखिन्छ तर त्यो मन मुटुमा जमेर बस्छ । जब त्यो चेतमा आँधी ल्याउँछन् प्रगतिशील ‘गठे’ हरूले, टोलबासी उर्लेर ‘आजुजे हा’ गर्न राँकोसहित सहरबजारमा निस्कन्छन् । अनि जब तिनै गठेहरु टोपी झिकेर बेतोड भाग्छन्, फेटा गुथेका देवताहरु रमिता देखेर हाँस्दा हुन् ।  

Global Ime bank

आजको युग नेपालको लागि पुनर्जागरणको युग हुनुपर्ने थियो तर लाग्छ, ध्वंश अझै बाँकी छ नेपाली समाजको प्रारब्धमा । त्यसको सुरु मौलिक नेपाः वास्तुकलाको निधनबाट भयो । यो लेख वास्तुकलाको मृत्यमा मात्र सीमित छैन । नेपाली वास्तुकलाका तीर्थको प्रसङ्ग त यसकारणमात्र गाँसिन आयो कि संस्कृतिमा वास्तुकलाको महत्त्वपूर्ण भूमिका रहन्छ । भर्खरै होहल्ला गरिएमुताबिकको हाम्रो टोपी कहिलेदेखि हाम्रो शिरमा छ र किन यो होहल्लाको बिषय हुनुहुँदैन भनेर घोत्लिन मन लाग्यो र यस विषयमा लेख्न जाँगर चल्यो । मलाइ थाहा छ यो लेख मैले लेखेका अहिलेसम्मकै सबै लेखभन्दा विवादास्पद हुनेछ र यसले अनुसन्धाताहरुलाई खुराक पनि दिनेछ ।   
चलनचल्तीको नाम रानीपोखरी भएपनि जुन पोखरीलाई न्हु पुखुः भनिएको छ त्यो पोखरी सन् १६७० को हो भनी इतिहासकारहरुले बताएका छन् । नेपाल भाषामा न्हू को अर्थ नयाँ र पुखुको अर्थ पोखरी हुन्छ । यहाँ नयाँ पोखरीको इतिहास नै ३४७ वर्षको छ भने भूगोलको त्यस खण्डमा मानव निर्मित पोखरीको इतिहास कति पुरानो होला ? रोचक कुरा, पुखु वा पोखरी संस्कृत शब्द पुष्करिणीको अपभ्रंश रुप हो । वैदिक कालदेखि नै तसर्थ पुष्करिणी त्यस सभ्यता र संस्कृतिको अंग रहेको हुनुपर्छ ।

अनि टोपी ? खै ? किन खै भनेको भने त्यही न्हू पुखुको दक्षिणमा हात्तीमा सवार तत्कालीन राजा प्रताप मल्लको सपरिवारको प्रतिमूर्ति छ जसमा राजाले फेटा गुथेको पो देखिन्छ । तत्कालीन राजाले समेत नपहिरेको टोपीलाई हाम्रो सान, मानभन्दा अलि असहज हुनेरहेछ । नेपाल खाल्डोको राजाले नलगाएको टोपी एकीकृत नेपालका राजा पृथ्वीनारायण शाहले पनि नलगाएको नै पाइयो । उनको तत्कालीन सालिक सायद पशुपतिनाथ प्रांगणमा पशुपति मन्दिर र उन्मत्त भैरवको मन्दिरको बीचमा छ । दुई रानीसहित वन्दना मुद्रामा रहेका पृथ्वीनारायण फेटा गुथेर बसेका भेटिन्छन् । त्यसै सेरोफेरोको भित्ते चित्र भक्तपुर दरबारमा छ । उक्त चित्रमा जनमानस देखाइएको छ जसमा समेत टोपी देखिँदैन । साँच्चै, प्रचलनको पृथ्वीनारायण शाहको काल्पनिक चित्र बनाउने चित्रकारका छोरा हुन् रवीन्द्र मिश्र । कोही तराजु प्रोफाइल पिक्चरवालाले ती ‘सुकिलामुकिला’ मिश्रमार्फत् मूर्धन्य चित्रकार मनुजबाबु मिश्रलाई सोधिदिनु – किन पृथ्वीको तस्बीरमा कुनै टोपी छैन ? भनेर ।

राजाको टाउकोमा श्रीपेच हुन्छ भन्ने हो भने पनि तत्कालीन युद्धसम्बन्धी चित्रहरुमा फेटा गुथेका सिपाही देखिन्छन् । गुर्जुको पल्टनले नलगाएको टोपी,  आदिकवि भानुभक्त, युवाकवि मोतीराम भट्टले नलगाएको टोपी, लेखनाथ पौडेललाई वा महाकवि लक्ष्मीप्रसाद देवकोटालाई नेपाली भन्न नचाहिएको टोपी नेपालका कुनै आदिवासी, जनजातिको पारम्परिक पोसाकमा पनि देखिँदैन । गुरुङ, मगर, थारु, थकालीका कुरा छोडौँ, नेपाल राष्ट्रको उद्गम नेपाल खाल्डोका परम्परागत पोसाकमा समेत टोपी भेटिन्न । स्थानीय भाषामा ‘जंको’ भनिने भीम रथारोहण गरिने पर्वमा ज्येष्ठ नागरिकलाई फेटा गुथाइन्छ, टोपी लगाइँदैन । त्यो पनि पुरुषलाई मात्र । महिलाको लागि भिन्नै शिरपोसको व्यवस्था देखिन्छ । खस आर्यको पारम्परिक पोसाक खोज्न त नेपालको मध्य अनि सुदूरपश्चिम जानु पर्ला । त्यहाँको परम्परागत पोसाक र संस्कृति हेर्ने हो भने फेटाकै बाहुल्य देखिन्छ । नपत्याए पश्चिमको धामी नाच हेरे हुन्छ । 

फेरि एकपल्ट नेपाल खाल्डोमा फकौँ । हाम्रा परम्परागत पर्व र संस्कृतिको मसिनो अध्ययन गर्ने सबैलाई थाहा छ – देवता र मानिस उस्तै गरी बसाइएका थिए नेपाल खाल्डोमा । ती देवताहरु हिउँदभर द्योछेंमा बस्थे, हामीजस्तै भात, समयबजी, ऐला खान्थे । जब मौसम अलि अनुकुल र न्यानो हुन्थ्यो ती  खटमा, रथमा चढेर देशाटनमा निस्किन्थे । देशाटनमा निस्किँदा यदाकदा नागरिकका छोरीचेलीलाई दागा धर्थे र दण्डितसमेत हुन्थे । रहर लाग्नेले इन्द्रजात्राका किस्सा पढे हुन्छ वा भक्तपुरमा गणेशको रथलाई किन कुमारीको रथले ठोकाइन्छ ? पढे ज्ञान बढ्नेछ । त्यसरी टोल टोलमा रक्षकका रुपमा बसेका गणेश हुन् कि टोलभित्र नागरिकसरह बसेका अन्य देवीदेवता हुन् सबैबिना टोपी नै बसेका थिए र तिनको मूर्तिमा बरु मुकुट देखिन्छ, टोपी देखिँदैन । भनिन्छ, चित्रकला र मूर्तिकला तत्कालीन समाजको प्रतिविम्ब हुन्छ । न्यातपोलमा द्वारपाल बसेका दुई मुस्तण्ड दिक्पालहरुको शिरमा समेत टोपी छैन । 

कुनै पनि संस्कृति र सभ्यतामा प्रकृतिको अकल्पनीय प्रभाव हुन्छ । पश्चिमी जगतमा हिन्दु भनेपछि साकाहारी बुझिन्छ तर नेपाली र कस्मिरी ब्राह्मणहरु मांसाहारी हुन्छन्भन्दा अन्य हिन्दु नै छक्क पर्छन् । इन्डोनेसियाको बाली टापुका हिन्दुहरु गोमांससमेत उति परहेज गर्दैनन् । भन्न के खोजिएको हो भने खाद्य पनि पहिरनजस्तो संस्कृतिको एक अकाट्य हाँगा हो । जसरी आफू बसेको भूखण्डमा उत्पादन हुने खाना खाइन्छ त्यसरी नै सभ्यताले आफूलाई अनुकूलन गर्छ मौसमसँग । नेपालको भूबनौट हेर्दा चिसो हुँदा कान छोप्न मिल्ने, गर्मी हुँदा तालु छोप्न मिल्ने फेटा मौलिक हुनुपर्छ । त्यसैले आदिवासी, जनजातिका पोसाकमा फेटा देखिन्छ । माथि उल्लेख भएझैँ खस आर्य पनि फेटा नै गुत्थे । 

त्रिभुवन राजाका टाउकामा चढेपछि महेन्द्र, अनि वीरेन्द्र वा सम्भ्रान्त बालकृष्ण सम हुँदै उध्र्वगमन गरेको टोपी संस्कृति । त्यसैले न्हू पुखु भन्दा पनि नयाँ हो । जिरह जे गरे पनि भयो, हाम्रो टोपीको इतिहास २०० वर्षभन्दा पुरानो नहोला । उसै पनि पाल्पाली ढाका टोपीको इतिहास १५० वर्ष नाघ्दैन । भादगाउँले टोपी पनि न्हू खुभन्दा पुरानो होइन ।  न्हू पुखु भन्दा नयाँ हो टोपी, यो मेरो दाबी हो । त्यसो भन्दैमा टोपीको विरोध गर्नुपर्छ भन्दिन म । मलाई सुहाउँछ, त्यसैले म आफैँ टोपी लगाउँछु । तर टोपी नलगाउने अनेपाली हुने पनि होइन, नेपालीबाहेकले टोपी नलगाउने समेत होइन । त्यसैले टोपीमा अल्झेर नस्लीय घृणा फैलाउनुभन्दा रानीपोखरी जोगाउनु पर्छ भन्नु कसरी पुरातनवादीको रुग्ण सोच हुन सक्छ ? 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: आइतबार, पुस २३, २०७४  ११:५३
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC