site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
शब्द, शिक्षा र व्यवहार

समकालीन समाजमा शब्दको शक्ति कमजोर हुन पुगेको छ । समयमा काम हुँदैन भने हामीलाई दुःख लाग्छ । सबैभन्दा ज्वलन्त उदाहरण भनेको काकाकुल काठमाडौंको मेलम्ची प्रतीक्षा हो । हामीले ३० वर्षसम्म कुर्दा पनि मूत हुन नसकेको यस परियोजना र यस्ता कैयांै सरकारी वाचा शब्दमा प्रकट भएअनुसार किन वास्तविकताको धरातलमा पदार्पण गर्दैनन् ? शब्दका दुई पक्षहरूमध्ये ध्वनि र भाव पक्षबीचको तालमेल के कारणले बिग्रन्छ ? यसरी बिग्रिएको तालमेलले उत्पन्न गर्ने असर भनेको झुट हो र त्यस्तो झुटले भाषा व्यवहार गर्ने प्रथम पक्षको वैधतामा दीर्घकालसम्म प्रश्न गरिरहन्छ । वक्ता वा भाषा व्यवहारको प्रथम पक्षको वैधतामा देखिएको संकटले सो व्यक्तिबाट भविष्यमा व्यवहार गरिने भाषामाथि नै संशयको भारी बोकाइदिन्छ । 

भाषाको प्रयोगमा शब्द र भावबीचको असन्तुलन भावप्रतिको इमानदारीको अभावमा जन्मिन्छ । भाषाको ध्वनि पक्षले बोक्ने अर्थले भविष्यको जीवन व्यवस्थापनको वास्तविकतालाई समेटेको हुन्छ । कुनै पनि भावसँग तालमेल स्थापित गर्न थुपै परिस्थितिलाई एउटा लयमा ल्याएर भविष्यमा नितान्त व्यक्तिगत परिस्थिति निर्माण गर्नुपर्छ । तर, भाषा प्रयोगमा ध्वनि अभिव्यक्त गर्ने पक्षले भाषाको यो जटिल पक्षलाई ध्यानमा राख्न वा ध्यानमा राख्दाराख्दै पनि यसप्रति इमानदार रहन सकेन भने भाषाको मूल उद्देश्य असफल हुन्छ । त्यसले अपेक्षा गरेको तालमेल र सामाजिक लय निर्माण हुन सक्तैन । यसरी सामाजिकरूपमा सम्बन्धहरू नै भत्किन पुग्छन् वा सम्बन्धहरूले कार्य गरे बलपूर्वकमात्र हुने अवस्था आइपर्छ । अर्थात्, दोस्रो पक्ष भाषाको असावधानीपूर्वक गरिएको प्रयोगका कारण उत्पन्न हुने हिंसामा पर्छ । म यस लेखमा कसरी मानिसहरू भाषाप्रति गरिने बेइमानीको सिकार हुन पुग्छन् र त्यसका कारण के के हुन सक्छन् भनेर विश्लेषण गर्ने प्रयत्न गर्नेछु ।

विषयको केन्द्रमा जानुभन्दा पहिले म ध्वनि र भाव पक्षको बीचमा असन्तुलन उत्पन्न वा तालमेल भंग भएका निजी जीवनबाट तीनवटा घटना प्रस्तुत गर्छु । यी घटना प्रस्तुत गर्नुको पछाडि कुनै व्यक्तिगत लाभको उद्देश्य नभई भाषामा देखिने असन्तुलनले उत्पन्न गर्ने समस्याले निम्त्याउने सामाजिक समस्याका बारेमा विमर्श गर्नु हो ।

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

घटना नं. १ 

त्रिभुवन विश्वविद्यालय, कीर्तिपुरको अडिटोरियममा स्नातकोत्तर पहिलो सत्रका विद्यार्थीका लागि स्वागत र अन्तिम सत्रका विद्यार्थीका लागि बिदाइ कार्यक्रम तेस्रो सत्रका विद्यार्थीले राखेका थिए । मलाई पनि निम्तो गरे । मैले उनीहरूको कामको प्रशंसा गरेँ । मैले उनीहरूलाई सधैँ यस्तै सृजनशील रहन शुभेच्छा व्यक्त गरेँ । अनि उनीहरूसँग कार्यक्रम सुरू हुने समयको बारेमा सोधेँ । उनीहरूले कार्यक्रम ११ बजे हुने जानकारी दिए । मैले शनिवारको दिन उनीहरूलाई समर्पण गरेँ । कीर्तिपुरभन्दा करिब २७ किलोमिटर पूर्वपट्टि नगरकोटको लेकको दक्षिणी मोहडामा बस्ने म भोलिपल्ट बिहान ९ : ४५ बजे नै ११ बजे कीर्तिपुर पुग्न हतारिएँ । 

Global Ime bank

म विश्वविद्यालयको अडिटोरियममा पुग्दा लगभग १० : ४५ बजेको थियो । तर, त्यहाँ त दुईतीन जना विद्यार्थीमात्र थिए । उनीहरूले मलाई अभिवादन गरे, मैले पनि अभिवादन फर्काएँ । ‘‘सर, तपाईँ छिटो आउनुभएछ’’ एकजना विद्यार्थीले हाँस्तै अज्ञात भूतकाल प्रयोग गरेर भने । ‘‘किन र? कार्यक्रम ११ बजे हुने भनेको होइन र?’’ मैले सोधेँ । विद्यार्थीले कार्यक्रम १२ बजे सुरू गर्ने भनेर बिहानमात्र समय बदलेको जानकारी दिए । मलाई अचम्म लाग्यो । ‘‘सबैलाई खबर छ त ?’’ मैले सोधेँ । ‘‘सरलाई बोर हुने भयो । सर, एक घन्टापछाडि आउनुस् है ।’हुन्छ’’ भने र म त्यहाबाट निस्किएँ ।  भोलिपल्ट केही विद्यार्थीहरूले सोधे – ‘‘सर, हिजोको कार्यक्रममा किन आउनु भएन?’’ ‘‘फुर्सदै भएन’’ भनेर मैले उनीहरूलाई ढाँटे ।

घटना नं. २ 
एक दिन मेरा एकजना अत्यन्त सहृदयी विद्यार्थीले मलाई फोन गरे । उनले आफनो चिनजानका एकजना विद्वान मित्रलाई भाषा सम्पादनको  लागि सहयोग चाहिएको मलाई सुनाए । मैले सोधेँ – ‘‘मैले गर्नु पर्ने के हो? ’’ उनले फेसबुकमार्फत म भेट गराउँछु, त्यतै कुरा गर्नुहोस् न भने । मैले सहमती दिएँ । भेट भयो । उनी दक्षिण कोरियाको कुनै विश्वविद्यालयबाट विद्यावारिधि गर्दै रहेछन् । अन्तिम समयमा काम गरिरहेका । रमाइलो भयो । 

प्रविधि र प्रशासनलाई कसरी जोड्ने भन्नेबारे विद्यावारिधिको शोधप्रबन्धको भाषा सम्पादन गर्ने अवसर जुट्यो । उनी आफ्नो समयको सीमा ममाथि थुपार्न खोज्थ्ये । उनलाई असाध्यै हतारो छ भन्थे । मैले भाषा सम्पादकको रूपमा काम गर्दा यसरी अनावश्यक दबाबमा राखेर थुप्रै मानिसले आफ्नो परियोजना नै बिगारेको पनि देखेको छु । तर, यी विद्वानसँग केही व्यक्तिगत, पारिवारिक कुरा पनि भयो । मैले भनेँ – ‘‘तपाईँको सबै शोधप्रबन्ध मैले पढेर नसके पनि जति सक्छु त्यति नै गर्छु ।‘‘ उनी त्यसमा नै सहमत भए । मलाई पनि त्यहीअनुसार राम्रो भुक्तानी गर्ने बताए । मैले पनि सहमति जनाएँ । एक साता जति मैले उनको विद्यावारिधिको शोधप्रबन्धको भाषा सम्पादन गरेँ । उनी मलाई कामबाट छुट्टी लिएर भए पनि उनको काम सिध्याउनका लागि दबाब दिन्थे । मैले उनलाई भ्याए जति सहयोग गर्छु भनेको थिएँ । कामबाट छुट्टी नै त लिइन तर रातरातभरि काम गरेर उनको भाषा सम्पादनको कार्यमा सहयोग गरेँ । 

उनको विद्यावारिधि सकियो । हाल उनी काठमाडौं फर्केका छन् । काम नसकिउन्जेल भेट्छु भन्थे तर उनले भेटेनन् । भुक्तानीको कुरा अहिलेसम्म भएन । अब उनले मसँग लिनु पर्ने काम सकियो, उनी स्वतन्त्र विचरण गर्ने प्राणी भए । तर, उनले सत्य, आदर्श, मर्यादा, कर्तव्यमाथि फेसबुकमा लेखेको म पढिरहन्छु । उनीसँग देश विकास गर्ने तरिका छ, उनीसँग संस्थाहरू सुधार गर्ने उपाय छ, उनीसँग समग्र विकासको दृष्टिकोण नै छ । सबैभन्दा ठूलो कुरा उनीसँग विशाल हृदय छ भनेर उनी आफ्ना लामाछोटा टिप्पणीमार्फत सामाजिक सञ्जालमा व्यक्त गरिरहन्छन् । 

घटना नं. ३ 
एकजना हितैषीले मलाई एउटा समाजिक क्लबका कार्यक्रममा सहभागी हुन दुई महिना अगाडि आग्रह गरे । मलाई उनको समाज विकासप्रतिको चिन्तन असाध्यै मन पर्छ । मभन्दा अघिल्लो पुस्ताको होनहार शिक्षाकर्मी भएर पनि उनले मप्रति देखाएको सदाशयका लागि म कृतज्ञ छु, रहनेछु । उनको व्यक्तित्वबाट म अत्यन्त प्रभावित भएको छु । उनीजस्तो सफलताको उचाइमा रहेकाहरू हामीजस्ता पछिल्ला पुस्ताप्रति खासै रूचि राख्दैनन् भन्ने लाग्थ्यो । त्यसैले कहिले पनि उनीसँग नजिक हुन गइन । उनी आफैँले मलाई भेट्न बोलाए । जीवनमा धेरै कुरा सुनेको व्यक्तिसँग पहिलो भेटमा नै समाज परिवर्तनका लागि ससाना, मसिना चिन्ता, चासो मैले पाएँ । अत्यन्त हर्षित भएँ । 

‘‘बौद्धिक हस्तक्षेपको अपेक्षा गरिरहेछ समाज’’ उनले भने । हामी चिया पिउँदै कुरा गर्दै थियौँ । मलाई उनको कुरामा घत लाग्यो । समाजमा परिवर्तन ल्याउन हामीले एउटा समूह नै खडा गर्नुपर्छ । यसरी संगठित कार्यक्रममार्फत हामीले समाजको दृष्टिकोणलाई चुनौती दिनुपर्छ । हामीबीच कुन क्षेत्रबाट समाजको दृष्टिकोणलाई चुनौती दिने भन्नेबारेमा विमर्श भयो । स्वास्थ्य, शिक्षा, यातायातका सबालहरू जनजीवनसँग प्रत्यक्ष जोडिएका हुनाले हामीले त्यस्तै कुनै एउटा विषयलाई उठान गर्ने सामान्य योजना बनायौँ ।

त्यसपछिको अर्को बैठक बस्न सकेको थिएन । उनले मलाई एउटा कार्यक्रममा अतिथिको रूपमा उपस्थित हुन दोस्रो पटक आग्रह गरे । मैले दोस्रो पटक नाइँ भन्न सकिन । मैले उनको निम्तो स्वीकार गरेँ । उनले भने – ‘‘हामी समयको सीमालाई अलि बढी मान्छौँ । ५ : १५ भनेपछि घडीको सुईअनुसार नै चल्छौँ । त्यसैगरी आउनुहोला, है ।’’ ‘‘हुन्छ’’ भने । उनीप्रति सम्मान अझै बढ्यो । समाज परिवर्तनका लागि हामीमा धेरै मसिना कुराप्रति सचेतता बढ्नु जरूरी छ । ‘‘कोमलजी, ४ः१५ मा तपाईँ त्यहाँ आउनुहोस्, मैले एउटा सानो अनुसन्धान पनि गरेको छु । त्यसका बारेमा पनि कुराकानी गरौँला’’ उनले भने । मैले नकार्नुपर्ने कुनै कुरा थिएन । स्वीकार गरेँ । पहिलोपटक त्यति ठूलो मान्छेले बोलाएको कार्यक्रममा जानुछ भनेर दिनभर त्यही कुरा मनमा राखेर म ठीक ४ः१० मा उनले बोलाएको स्थलमा पुगेँ । अघिल्लो दिनको उनको वाक्य ‘‘हामी समयको सीमालाई अलि बढी मान्छौँ’’ मेरो दिमागमा अलि बढी गढेको रहेछ । तर, त्यहाँ पुगेको तीन मिनेटपछि एउटा एसएमएस आयो – ‘‘म विद्यालयबाट भर्खर निस्केँ । ४ः४५ मा भेटौँला ।’’ 

माथिका तीनवटा घटनामा म एउटा गम्भीर समानता देख्छु । पहिलो र दोस्रो घटनामा विश्वविद्यालयमा उच्च शिक्षा ग्रहण गरिरहेका विद्यार्थीहरूका शब्दहरू निष्क्रिय भएको दखिन्छ । तिनीहरू ध्वनि पक्षप्रति मात्र इमानदार देखिए । ध्वनि पक्ष भनेको शब्दको वर्तमान हो । त्यसले भूतको पृष्ठभूमिमा भविष्यमा हुने भाव पक्षलाई अंगीकार गरेको हुन्छ । हाम्रो शिक्षा प्रणालीमा भएको सबैभन्दा ठूलो समस्या नै शब्दका दुई पक्ष ध्वनि र भावबीचको तालमेल हराउनु नै रहेको छ । हुन त अर्को शब्दमा यसलाई झुठ, बेइमानी पनि भनेर भन्न सकिन्छ । तर, यस्तो प्रहारले मानव सभ्यताका आधारशीलाको रूपमा रहने  शिक्षा र व्यवहारलाई कमजोर बनाउँछ । शब्दको गतिशीलतामा नै शिक्षा र व्यवहारको जग अडेको हुन्छ । शब्दले आफ्नो गति गुमाउनु भनेको शब्द ध्वनिमा मात्र सीमित हुनु हो । 

पहिलो घटनामा विद्यार्थीहरूले आफ्नो सुबिधाअनुसार समय तय गरे । एउटा सार्वजनिक प्रकृतिको कार्यक्रम तय गरे । निम्ता बाँडे । तर, उनीहरूलाई शब्दको ध्वनि पक्षलाई चलाउँदा भाव पक्षमा पनि एउटा गम्भीर किसिमको परिणाम निस्कन्छ भन्ने हेक्का भएन ।

आफ्नो अहंबाट निर्दे्िशत जस्ता देखिने ती आयोजकलाई आफ्नो सुविधामा संसार चल्छ भन्ने भान भएको क्षणमा नै शिक्षाले मानव व्यवहारबाट सम्बन्ध अन्त्य गर्न पुग्यो । हो, शब्दको गतिशीलता नै यहीँ रोकियो । भाव पक्षले संसारका अन्य परिस्थितिहरूसँग मोलमोलाइ गरिरहेको हुन्छ । सामञ्जस्य कायम गर्न संघर्ष गरिरहेको हुन्छ र यसरी उत्पन्न हुने द्वन्द्वमा शक्तिको आधारमा परिस्थितिहरूको आआफ्नो मूल्य तथा स्वार्थ सृजना हुन्छ । ती मूल्य र स्वार्थ नै आफैँमा स्वतन्त्र अस्तित्वमा देखिने नयाँ विषय हुन् जसले भाषा प्रयोग गर्ने प्रथम पक्षको भाषिक वैधानिकताका आधारमाथि प्रश्न खडा गर्छन् । 

विश्वविद्यालयका स्नातकोत्तर तहका विद्यार्थीहरूमा यो गुण अभावको चर्चा गरिरहँदा हामीले ध्यानमा राख्नुपर्ने नं. २ मा उल्लेखित घटना पनि हो । नेपालको सार्वजनिक प्रशासनमा प्रविधिको कसरी प्रयोग भएको छ र भविष्यमा त्यसको प्रयोग कसरी गर्न सकिन्छ भनेर अध्ययन गर्ने विद्वान्ले आफ्ना वचनप्रति इमानदार रहन नसक्नु र सामाजिक सञ्जालका भित्ताहरूमा प्रदर्शन गर्ने ज्ञान एउटा वाक्पटुतामात्र हो । भाषाको ध्वनि पक्षमात्र सबल भयो र भाव पक्ष हरायो भने त्यस्तो प्रकारको भाषाको व्यवहार बाँदरहरूले निकाल्ने आवाज वा यन्त्रहरूबाट निस्कने घ्वारघ्वारभन्दा माथिल्ले श्रेणीको हुन सक्तैन् । यसले समाजका नैतिक अभ्यासमा सबैभन्दा पहिले प्रहार गर्छ र भाषा श्रवणमार्फत भावी स्वरूपलाई अनुमान गर्नेजस्तो मानव व्यवहारको सबैभन्दा गम्भीर पक्षलाई निरर्थक बनाउँछ । त्यस्तै व्यावसायिक जीवनमा विभिन्न किसिमका आदर्शले बाँधिएर एउटा समुन्नत समाज बनाउने चेष्टाले अगाडि बढेको वर्गले नैतिक आदर्शका कुरालाई बोझिलोरूपमा अर्को पक्षमाथि थोपार्ने र आफूले भविष्यको भावलाई वर्तमानको चेष्टाभन्दा माथिको कुरा हो भनेर बुझ्न अस्वीकार गरेसम्म पनि शब्दहरूको गतिशीलता हराउँछ । हामी शब्दहरू गतिशील बनून्, शिक्षाको वास्तविक उद्देश्य पूरा होओस् र हाम्रो व्यवहार वर्तमानको चाहनाअनुरूप होओस् भन्ने त चाहन्छौँ तर त्यसअनुरूप आफूलाई तयार राख्दैनौँ ।

शब्दको गति कायम राख्ने वा त्यस्तो गतिशीलतालाई बेवास्ता गर्ने भन्ने हामी आफैँमा निर्भर रहन्छ । यस्तो परिस्थितिको हामी आफैँ नै सिकार भइरहेका हुन्छौँ । तर, हामीले यस्तो परिस्थितिको पूर्वाकलन गरेर, निकट भविष्यमा पर्ने प्रभावलाई मूल्यांकन गरेर र हामीमा भविष्य बोध गर्ने चेतना छ भन्ने सन्देश कुनै न कुनै प्रकारले प्रवाह गराएर शब्दको ध्वनि पक्ष र भाव पक्षको तालमेल अप्ठेरो परिस्थितिमा पनि न्यूनतम रूपमा नै सही कायम गर्न सक्छौँ । ध्वनि पक्षको प्रयोग गरेर यसबाट उत्पन्न हुने भावको भविष्यमा पर्ने असरप्रति कुनै पनि चासो व्यक्त नगर्नु र वर्तमानको गर्भबाट निस्कने भविष्यप्रति कुनै पनि अभिरूचि देखाउन नसक्नु भनेको शब्दको गतिशीलता विरूद्धमा जानु हो । यसले शिक्षा र मानव व्यवहारका मर्मलाई हदैसम्म नोक्सान गर्छ ।
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शुक्रबार, माघ ४, २०७५  १८:४०
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC