site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
देश
Nabil BankNabil Bank
खोकनामा न टीका न जमरा
Sarbottam CementSarbottam Cement

चारैतिर हरियाली, रङ्गीचङ्गी फूल र पारिलो घामसँगै सुरु हुने मन्दमन्द  चिसो हावाले शरद ऋतु आएको सङ्केत गर्छ । शरद ऋतु आएसँगै हिन्दूहरुको चाड दसैं सुरु हुन्छ । घटस्थापनाको दिन हरेक नेपालीको घरघरमा जमरा राखेसँगै दसैं भित्रिन्छ । फूलपातीसम्म आइपुग्दा दसैंंले छपक्कै छोइसकेको हुन्छ । 

हिन्दू नेपाली दसैंमा रमाइरहँदा ललितपुरको पुरानो नेवार बस्ती खोेकनावासी भने आफ्नै पर्व सिकाली जात्रामा उन्मुक्त भेटिन्छन् । ललितपुर जावलाखेलबाट ७ किलोमिटर दक्षिण भैंसेपाटी हुँदै पुगिन्छ खोकना ।

विजयादशमीको दिन हरेक नेपाली आफन्तकोमा गएर टीका थापी, मीठामीठा परिकार खाएर रमाइरहेका हुन्छन् । तर डङ्गोल र महर्जनको बाहुल्यता रहेको खोकनामा भने दैनिकी सामान्य चलिरहेको हुन्छ । 

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

खोकनावासीको घरमा न घटस्थापनाको दिन जमरा राखिन्छ न त दसैंको दिन टीका नै थाप्ने चलन छ । मुख्य पेशा कृषि रहेको खोेकनामा विजयादशमीको दिन पनि अरु सामान्य दिन जस्तै खेतीपातीको कामको चटारो चलिरहेकै हुन्छ । अर्थात् खोकनावासी दसैं मनाउँदैनन् । दसैंको विकल्पमा खोकनावासी सिकाली जात्रा मनाउने गर्छन् । फूलपातीदेखि सुरु हुने सिकाली जात्रा विजयादशमीको अघिल्लो दिन महानवमीसम्म चल्छ । 

Global Ime bank

दसैंको दिन के गर्छन् त खोकनावासी (विशेषगरी) महर्जन र डङ्गोल ? स्थानीयवासीका अनुसार उनीहरु त्यो दिन बिहानै स्थानीय मन्दिरहरुमा गएर पूजाआजा गरेपछि  दिउँसो भने अरुदिन जस्तै साधारण काममा व्यस्त हुन्छन् । 

सिकाली जात्रा खोकनामा दसैं नमाउनुको मुख्य कारण नभएको नेपाल सांस्कृतिक पुनर्जागरण अभियानका केन्द्रीय सदस्य र स्थानीयवासी अशोजकुमार महर्जन बताउँछन् । “आदिवासीसँग दसैं हुँदैन र आदिवासीसँग कुनै लिखित दस्तावेज पनि हुँदैन । तर उनीहरुले विकास गरेको चिह्न, शब्द र उनीहरुको आफ्नै बेग्लै संस्कृति र परम्परा हुन्छ,” उनी भन्छन् । उनका अनुसार खोकनाको संस्कृति र परम्परा अरु नेवार समुदायसँग मिल्दैन । काठमाडौं उपत्यकाको नेवारसँग पनि मिल्दैन । खोकनाकै केही व्यक्ति र काठमाडौंमा बसाइ सरी गएका नेवारसमुदायले अन्य समुदायसँग बसेर चाडपर्व मनाउन थालेको उनको भनाइ छ । 

तर मूल आदिवासीहरु भएको खोकनामा भने अरु चाडपर्वहरुको ‘फ्युजन’हुन सकेन । फलतः त्यहाँ दसैं होइन आज पनि सिकाली पर्व नै मनाइन्छ । “सिकाली देवीको पहिचान नै खोकनाबाट भएकोले हामीले सिकाली जात्रालाई विशेष महत्व दिएर मनायौँ र दसैंलाई ग्रहण गरेनौं,” महर्जन भन्छन् ।

दसैं पृथ्वीनारायण शाहले गोर्खाबाट नेपाल एकीकरण गरिसकेपछि मनाउन थालेको उनको जिकिर छ । गोर्खाबाट फूलपाती टुँडिखेलमा ल्याइसकेपछि मात्रै काठमाडौंमा दसैं सुरु हुन्छ । 
“दसैं पृथ्वीनारायण शाहले मनाउन लगाएको नयाँ संस्कृति हो । नयाँ संस्कृति भए पनि राई, तामाङ, नेवारलगायत सबै जनजातिको भाषा र संस्कृति संरक्षण गर्न सकेको भए नयाँ संस्कृति बन्थ्यो । तर यो नयाँ संस्कृति बन्नै सकेन । हामीले त दसैं मानेनौं,” उनी भन्छन् ।

इतिहासलाई पल्टाएर हेर्ने हो भने खोकनावासीले दसैं नमाउनुको मुख्य कारण पृथ्वीनारायण शाह नै रहेको उनी बताउछन् । महर्जन भन्छन्, “पृथ्वीनारायण शाहले खोकना लिँदा, त्यो समयको खोकनाका नायकले शाहसँग एउटा लिखित सहमति गराएका थिए । पृथ्वीनारयणलाई दस औंलाको सहीछाप गर्न लगाई यहाँको संस्कृति, जग्गाजमिन र स्थानीयवासीको मामिलामा हस्तक्षेप गर्न पाइँदैन भनेर सहमति गराइएको थियो,” महर्जन भन्छन् ।

खोकनावासीको मूल देवता भनेकै श्रीः काली (सिकाली) देवी हुन् । र, सिकाली देवीलाई कुनैखालको हिंसा चल्दैन । साथै, गुठी परम्पराअनुसार हरेक चाडपर्व र रीतिथिति अगाडि बढाउने खोकनावासीको गुठीमा कुनै पनि किसिमको हिंसा चल्दैन । 

“दसैंमा विशेषगरी मारकाट गर्ने चलन छ । तर हाम्रोमा हिंसा नै चल्दैन भनेपछि हामीले कसरी दसैं मनाउन सक्छौं ?” महर्जन प्रतिप्रश्न गर्छन् ।

महर्जन र डङ्गोलको बाहुल्यता रहे पनि खोकनामा नेवार समुदायकै केही अन्य जातिले भने दसैं मनाउने गर्छन् । राणकालमा श्रेष्ठाचार्य अर्थात् जात परिवर्तन गरी श्रेष्ठ बनेका एक–दुई परिवारले खोकनामै बसे पनि दसैं मनाउने गर्छन् । तर राणकालअघि ती परिवारले पनि दसैं मनाउने नगरेको महर्जन बताउँछन् ।

खोकनासँगै कीर्तिपुर, पाँगालगायतका स्थानमा बसोबास गर्ने सिपामी जातिले दसैं नमनाउने महर्जनको भनाइ छ । सिपामी अर्थात् सिकालीको अगाडि रहेको बस्ती र समुदाय जो सिकाली जात्रा मनाउँछन् उनीहरुले दसैं मनाउँदैनन् ।

मोह्नी

हिन्दू धर्मावलम्बीले दसैं मनाइरहँदा उपत्यकाका नेवारहरु भने यसैलाई ‘मोह्नी’ को नाममा चाड मनाउने गर्छन् । नेवार समुदायको मुख्य पेशा भनेको कृषि हो । वर्षैभरि खेतीपातीमा लागिरहने नेवारहरु मोह्नीको दिन धान रोपाईं सकेर केही आराममा हुन्छन् । 

धान भित्राउने समय पनि भैसकेको हुँदैन । असोजको अन्तिम या कात्तिकको सुरुआतदेखि फेरि बाली भित्राउनेलगायत खेतीको काम सुरु हुन्छ । यहीबीचमा केही समय खेतीको काम पनि नहुने र धान काट्न प्रयोग हुने हँसियालगायत अन्य खेतीको लागि चाहिने औजारहरु एकै ठाउँमा राखेर पूजा गर्ने गर्छन् । 

लामो समय थन्काएर राखिएका औजारहरु खिया लागेको छ भने पनि सफा गरेर पूजा गर्ने गरिन्छ यो दिन । यो दिन हिन्दू नेपालीहरुको घरमा जस्तै नेवारहरुले पनि जमरा राखेर औजारहरुमा जमराको फूल चढाएर पूजा गर्ने गर्छन् । औजारमा पूजा खोकनावासीले पनि गर्छन् । जसलाई खोकनावासी मुः ज्या भन्छन् । मु को अर्थ मुख्य र ज्या को अर्थ काम हो । तर पूजा गर्दा जमरा चढाउने चलन अहिलेसम्म खोकनावासीमा नभएको महर्जन बताउँछन् ।

खोकना (खोना)

खोकना नेवारी शब्द खोनाबाट बनेको हो । खोनाको अर्थ ‘रुँदै भन्दै’ । महर्जनका अनुसार खोकनामा कुनै बेला एकदमै चिसो ताल थियो । जहाँ कुखरा पाल्न सम्भव थिएन र हाँसको लागि भने उचित ठाउँ भएकोले सबैले हाँस पाल्थे । परापूर्वकलादेखि नै हाँसमात्रै पाल्ने र कुखुरा नहुने भएकोले पछि यसलाई धार्मिक पक्षसँग जोडिन थालेको उनी बताउँछन् । 

बिजुली बलेको नेपालकै पहिलो गाउँ पनि खोकनालाई मानिन्छ । सन १९११ मा चन्द्र शमशेर राणाको पालामा खोकनाको एक घरमा नेपालमै पहिलो पटक बिजुली बत्ती बलेको थियो । 
समयसँगै अरु नेवारी र जनजातिको बसोबास बढ्दै जाँदा आफ्नो पर्व, संस्कृति, खानपान र रहनसहनमा परिवर्तन आएको खोकनावासी स्वीकार्छन् । तर पनि केही पुराना वासिन्दाले खोकनाको संस्कृति र शैलीलाई बचाइरहेका छन् । यही कारण पनि, खोकना अहिलेसम्म आन्तरिक तथा वाह्य पर्यटकको गन्तव्य बनिरहेको छ  । 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: सोमबार, असोज २०, २०७६  १०:००
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC